Urządzenia przenośne stają się powszechnie dostępnym nośnikiem informacji. Coraz więcej klientów którzy odwiedzają stronę internetową, chcą jej w wersji mobilnej. Każdy z nich posiada różne urządzenia, są to m.in smartfony, tablety czy laptopy. Ze względu na zawartość strony oraz jej interfejs, prezentacja treści musi być inna na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. Wyświetlenie jej na małym ekranie telefonu i monitorze 24″ nie jest zachęcające dla użytkownika mobilnego. Nie dostosowana nawigacja oraz ciągłe przybliżanie tekstu, nie są zbyt wygodne. Tak więc najlepszym rozwiązaniem byłoby dostosowanie układu strony www do wielu urządzeń i rozdzielczości – taki proces został nazwany RWD – Responsive Web Design.
Responsive Web Design
Termin Responsive Web Design został pierwszy raz użyty w artykule Ethana Marcotte w 2010r. Słowo „Responsive” często jest tłumaczone jako responsywny, co oznacza dostosowujący się. RWD jest sposobem projektowania stron, które prawidłowo dostosowują swój układ do wielkości przeglądarki na różnych urządzeniach. Zaprojektowana w ten sposób strona posiada nawigację dostosowaną do wielkości ekranu, a jej obsługa jest bardziej intuicyjna i komfortowa. Często takie strony wyglądają w ten sposób, że na telefonie użytkownik dostaje informację w wersji skróconej, natomiast przy ekranach szerokokątnych można spotkać się z dodatkową kolumną. Za obsługę RWD odpowiadają Media Queries – instrukcje warunkowe w kodzie CSS, które pozwalają wykryć rozdzielczość urządzenia na którym pracujemy i zastosować odpowiedni arkusz stylu, lub jego fragment. Do działania również wykorzystywane są skrypty JavaScript.
Przykłady RWD
Przykłady wzorców projektowych, rozwiązań zgodnych z techniką RWD, można znaleźć na stronie Media Queries.
Zalety strony responsywnej to:
- strona dostosowana do każdego urządzenia o różnych parametrach, takich jak komputery, laptopy, tablety czy smartfony
- jeden adres URL bez względu na to, na jakim urządzeniu użytkownik przegląda zawartość witryny
- jeden panel CMS – łatwiejsze zarządzanie treścią strony
- różne konfiguracje strony – możliwość tworzenia wielu interfejsów oraz zarządzania treścią według uznania
- brak przekierowań między różnymi serwisami
- jeden kod śledzenia statystyk – łatwiejsze analizowanie danych